اثر بخشی آموزش جراتمندی بر خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی کودکان کار
|
مهناز مغانلو 1، شراره کاکاوند2 |
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، m.moghanloo@pnu.ac.ir 2- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه |
|
چکیده: (233 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به رویکرد روانشناسی مثبتنگر، آموزش جراتمندی بهعنوان یک مهارت بنیادی با ارتقا خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی نقش پیشگیرانهای در آسیبهای روانشناختی کودکان کار دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش جراتمندی بر خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی در کودکان کار شهر کرج انجام شده است.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح آن پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری عبارت از کلیه کودکان کار جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی(ع) واقع در خانه علم ملک آباد کرج در سال 1398 بود که از میان آنها سی نفر بهصورت هدفمند انتخاب و بهعنوان گروه نمونه در نظر گرفته شدند و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل هر گروه پانزده نفر جایگزین شدند. پکیج آموزش جراتمندی شامل هفت جلسه نود دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد و در پایان هر دو گروه بار دیگر با پرسشنامه خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی ارزیابی شدند. اطلاعات بهدست آمده از پرسشنامهها از طریق تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزارSPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: یافتهها نشان داد پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، اثر معنیدار عامل بین آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل وجود دارد زیرا سطح معنیداریF بهدست آمده برای متغیر وابسته حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارآمدی بهترتیب برابر با پنجاه و چهار و هفتاد و هشت صدم و نود و پنج و نود صدم بود که نشان میدهد آموزش جراتمندی بر افزایش خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی کودکان کار موثر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: آموزش جراتمندی روش مناسبی برای افزایش خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی در کودکان کار محسوب میشود و پیشنهاد میشود این روش در مراکز آموزش کودکان کار استفاده گردد. |
|
واژههای کلیدی: جراتمندی، ادراک حمایت اجتماعی، خودکارآمدی، کودکان کار |
|
متن کامل [PDF 524 kb]
(109 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/29 | پذیرش: 1402/6/31 | انتشار: 1402/6/31
|
|
|
|