[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402، شماره 45 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 13-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش جراتمندی بر خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی کودکان کار
مهناز مغانلو 1، شراره کاکاوند2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، m.moghanloo@pnu.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
چکیده:   (169 مشاهده)
مقدمه: با توجه به رویکرد روانشناسی مثبت‌نگر، آموزش جراتمندی به‌عنوان یک مهارت بنیادی با ارتقا خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی نقش پیشگیرانه‌ای در آسیب‌های روان‌شناختی کودکان کار دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش جراتمندی بر خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی در کودکان کار شهر کرج انجام شده است. 

روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌‌آماری عبارت از کلیه کودکان کار جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی(ع) واقع در خانه علم ملک آباد کرج در سال 1398 بود که از میان آن‌ها سی نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شدند و به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل هر گروه پانزده نفر جایگزین شدند. پکیج آموزش جراتمندی شامل هفت جلسه نود دقیقه‌ای برای گروه آزمایش انجام شد و در پایان هر دو گروه بار دیگر با پرسشنامه خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی ارزیابی شدند. اطلاعات به‌دست آمده از پرسشنامه‌ها از طریق تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزارSPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: یافته‌ها نشان داد پس از تعدیل نمرات پیش‌آزمون، اثر معنی‌دار عامل بین آزمودنی‌های گروه آزمایش و کنترل وجود دارد زیرا سطح معنی‌داریF به‌دست آمده برای متغیر وابسته حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارآمدی به‌ترتیب برابر با پنجاه و چهار و هفتاد و هشت صدم و نود و پنج و نود صدم بود که نشان می‌دهد آموزش جراتمندی بر افزایش خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی کودکان کار موثر بوده است. 

بحث و نتیجه‌گیری: آموزش جراتمندی روش مناسبی برای افزایش خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی در کودکان کار محسوب می‌شود و پیشنهاد می‌شود این روش در مراکز آموزش کودکان کار استفاده گردد. 
واژه‌های کلیدی: جراتمندی، ادراک حمایت اجتماعی، خودکارآمدی، کودکان کار
متن کامل [PDF 524 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/29 | پذیرش: 1402/6/31 | انتشار: 1402/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghanloo M, Kakavand S. The Impact of Assertiveness Training on Improving Self-Efficacy and Social Support Perception among Labor Children Residing in the Science Home of Malakabad Karaj. Socialworkmag 2023; 12 (2) :5-13
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-773-fa.html

مغانلو مهناز، کاکاوند شراره. اثر بخشی آموزش جراتمندی بر خودکارآمدی و ادراک حمایت اجتماعی کودکان کار. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (2) :5-13

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-773-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402، شماره 45 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645